Thursday, December 30, 2010

Akinabalu




Akinabalu bermakna gunung nenek moyang kalau tak tak tahu ye...
saya sebenarnya nak cakap yang saya gila sangat kat cerita ni..
jap2 mana sinopsisnya...



Secara ringkas, Suatu Ketika... Akinabalu menceritakan penderitaan yang ditanggung oleh enam askar berani mati dalam versi cereka berdasarkan kejadian sebenar itu.

Selepas peperangan Singapura pada tahun 1942, tawanan perang Australia dan British telah dihantar ke Utara Borneo untuk dikerahkan membina landasan terbang tentera dan kem tawanan perang di Sandakan.

Oleh kerana tidak diberikan makanan dan rawatan perubatan sewajarnya, bilangan tawanan semakin berkurangan dan mereka yang masih hidup terlalu lemah untuk meneruskan kerja pembinaan.

Kecewa dengan hasil kerja mereka, komanden kem, Kapten Hoshijima Susumu mengeluarkan perintah untuk menembak mati baki tawanan yang masih hidup. Walau bagaimanapun enam askar British telah berjaya melarikan diri dari Ranau.

ha...sebelum ni tak adalah gila sangat dengan cerita sejarah... tapi sejak tengok cerita ni........ha...dah gila..hahaha....best sangat cerita ni tapi dah habis da....


tak tahu apa tarikan cerita tapi memang best sangat...

sebab tu muzik video pilihan saya bulan ini ialah lagu tema cerita ini..

so....kalau rasa nak tengok cerita .........buka lah astro citra.......kalau ada ulangan


saya sebenarnya suka watak Berida lakonan Dira Abu Zahar, Andili lakonan Aaron Aziz,Kobayashi lakonan Hansen lee dan Edward lakonan Gavin Stevenson........






memang curlast gitulah......

cerita ni memang horror la....tapi betul2 mantap dan paling penting tragis dan bermakna

part akhir nya semestinya menyentuh ala ala Titanic gitu...........apa2 pun A+ untuk AKINABALU.........<3.....=).>

No comments:

Post a Comment